Colman Domingo is niet per se de beroemdste acteur van dit moment, maar toch durven we te wedden dat bijna iedereen die dit leest hem wel eens (kort) aan het werk heeft gezien. Als niet in If Beale Street Could Talk, Selma of de nieuwe The Color Purple, dan toch zeker wel in tv-serie Euphoria, waarin hij de rol speelt van Ali, de sponsor van de aan drugs verslaafde tiener Rue (Zendaya).
Het is een megacliché, maar Domingo is zo’n typische ‘bijrolacteur’ die weinig tijd nodig heeft om je hart te stelen. Hij is charmant en imposant. Een grote magneet waar je ogen en oren zich als vanzelf naartoe draaien, en een stem waar je in verdwijnt. Buiten ons zicht, in de Amerikaanse toneelwereld, rijgt hij de hoofdrollen aaneen en schrijft, regisseert en produceert hij zijn eigen stukken. Voor iedereen die niet om de hoek van Broadway woont, biedt de film Sing Sing nu eindelijk de kans om Domingo van begin tot eind, front and center aan het werk te zien. (Dat kon in theorie vorig jaar al in Rustin, waarin hij activist Bayard Rustin speelt en waarvoor hij een Oscar-nominatie kreeg, maar die biopic haalde de Nederlandse bioscopen niet.)
Sing Sing klinkt als de titel van een vrolijke musical, maar verwijst in dit geval naar de gelijknamige, strengbewaakte New Yorkse gevangenis. Daar, middenin een van de heftigste en meest mens-onterende plekken van de VS, biedt het Rehabilitation Through the Arts-programma (RTA) sinds 1996 een klein groepje mannen de kans om zich uit te leven op het toneel en zich weer een beetje mens te voelen. Colman Domingo speelt in Sing Sing de rol van John ‘Divine G’ Whitfield, een van RTA’s meest invloedrijke spelers. Hij heeft zo zijn twijfels als zijn clubgenoten voor de verandering in plaats van Shakespeare een zelfgeschreven komedie willen opvoeren. Daarnaast blijkt nieuwkomer Divine Eye een onverwachte concurrent voor de hoofdrol. Voor de zoveelste keer zal Divine G zichzelf moeten herpakken.
Sing Sing vertelt uiteindelijk een hoopvol en eerlijk verhaal – ook achter de schermen, want iedereen op set kreeg hetzelfde loon. Daarnaast kozen de makers ervoor om Domingo te omringen met voormalige acteurs uit het RTA-programma. Mannen als Clarence ‘Divine Eye’ Maclin, Sean ‘Dino’ Johnson en David ‘Dap’ Giraudy weten als geen ander hoe het is om in een plek als Sing Sing opgesloten te zitten, en hoe het is om te kunnen ontsnappen via het toneel.
‘Dat zij niet dezelfde professionele training hadden gehad als ik, zag ik als een voordeel. Ik wilde daar alles uithalen’, vertelt Domingo, als we hem vragen naar zijn samenwerking met de voormalige leden van RTA. ‘Ik moest mezelf schikken naar waar zij waren, naar hun ervaringen. Ik wilde niet dat er een soort acteer-sluier over alles heen zou liggen. Het moest rauwer zijn dan normaal – naakter.’
‘Hoe beter ik hun verhalen leerde kennen, hoe duidelijker het werd dat ze allemaal eigen manieren hadden ontwikkeld om in de gevangenis hun menselijkheid te hervinden – om het licht te blijven vinden in die duisternis. Daar wilde ik me toe kunnen verhouden. En tegelijkertijd wilde ik er voor ze kunnen zijn, ze leren hoe je vastigheid creëert op een filmset, en hun vragen beantwoorden. Het was een makkelijke uitwisseling, niet zo formeel. Het was niet een soort leraar-student-verhouding maar meer een gezamenlijke brain trust.’