Op de dag dat Soft Leaves in wereldpremière gaat op het Filmfestival van Rotterdam, zijn de Brusselse regisseur Miwako van Weyenberg en haar cast voor het eerst sinds lange tijd weer bij elkaar. En het is waarschijnlijk ook meteen de laatste keer, vertelt Van Weyenberg. ‘De ene acteur woont in Taiwan, de andere weer in Frankrijk en de rest in België – we hebben elkaar eigenlijk niet meer gezien sinds het schieten van de film. Dus ik kijk ernaar uit om dit moment samen met hen te delen.’
In coming-of-age Soft Leaves volgen we de 11-jarige Yuna (Lill Berteloot), die samen met haar vader in België woont en niet kan wachten tot de zomervakantie aanbreekt. Ze houdt van hoogspringen, tekenen en vogelspotten, en van haar vader Julien, die ook haar coach is. Op een zomerse dag zet een ongeluk hun wereld op z’n kop: Julien komt ernstig ten val en belandt in een coma. Yuna’s in Duitsland studerende broer Kai keert direct terug en samen zitten ze in het doodstille huis – zonder ouder. Als hun vervreemde Japanse moeder het nieuws hoort, vliegt ze naar België en neemt ze als verrassing hun halfzusje mee. Het gezin is weer herenigd, maar fijn voelt het niet. De kinderen bezoeken hun vader in het ziekenhuis, krijgen eetstokjes cadeau van hun moeder en rouwen om iemand die nog niet weg is.
De titel zegt het al: Soft Leaves voelt zacht aan. In een zonovergoten dorpje in België waait zelfs slecht nieuws als een koel briesje door de ruimtes. Maar de keuzes die gemaakt moeten worden zijn hard. Er zit een gat in Yuna’s emotionele en culturele ontwikkelingen. Ligt haar plek in België? In Japan? En hoe kan ze alle veranderingen een plekje geven? Op een rustig tempo toont de film een familie in nood. Kai en Yuna moeten wennen aan een voor hen vergeten cultuur, terwijl hun Japanse moeder het moeilijk vindt om terug te zijn in België. En dan heb je ook nog het onschuldige en onbekende halfzusje, dat zich vastklampt aan Yuna. Maar die houdt haar armen gesloten en wacht rustig af of papa weer wakker wordt. Tussen de verschillende werelden in, probeert ze haar eigen plan te trekken. Soft Leaves is een zigzaggende reis langs leven en dood, kindertijd en ouder worden en de Japanse en Belgische cultuur.
Net als Yuna heeft Van Weyenberg Belgisch-Japanse roots, maar Soft Leaves is geen autobiografisch verhaal, vertelt ze. ‘Ik heb niet meegemaakt wat Yuna heeft meegemaakt, maar alle emoties en gevoelens waar ze mee wordt geconfronteerd… dat is wel iets wat uit mij komt en ik zelf heel erg herken. Soft Leaves is voor mij een zoektocht naar identiteit, enerzijds binnen verschillende culturen en anderzijds binnen één gezin. Ik denk dat die twee dingen universeel herkenbaar zijn.’
‘Het schrijven ging heel organisch. Ik wist ongeveer wel wat ik wilde vertellen. Het ding is dat ik er zeven jaar mee bezig ben geweest, en in de tussentijd is niet alleen het verhaal, maar ben ik zelf ook geëvolueerd.’