Toen Josh O’Connor in 2018 Alice Rohrwachers magisch-realistische sprookje Lazzaro felice zag, was hij meteen verkocht. De volgende dag begon ‘ie aan een Rohrwacher-marathon en schreef hij de Italiaanse regisseur een brief: of ze heel misschien een rol voor hem had liggen? Het script waar Rohrwacher destijds mee bezig was, over een bende grafrovers in het Etrurië van de jaren 80, draaide eigenlijk om een veel ouder personage. Niks voor O’Connor dus. Maar na een eerste ontmoeting was ook Rohrwacher om, en herschreef ze de rol met de Britse acteur in het achterhoofd. Et voilà: daar was La chimera.
O’Connor speelt Arthur, een dromerige en mysterieuze archeoloog die met een groepje vrolijke tombaroli (grafrovers) Etrurië afstruint, gravend naar Etruskische schatten. In zijn dromen pakt Arthur de tijd met zijn verloren geliefde Beniamina terug. Maar wroetend in de vezels van vroeger, komt Arthur geen stap verder. Welke schimmen schudt hij wakker om Beniamina te blijven zien, en welke echte mensen laat hij juist links liggen?
We spreken O’Connor, die volgende maand ook nog te zien is in Luca Guadagnino’s Challengers, via Zoom. Hij blikt glunderend terug op het samenwerken met Rohrwacher en de opnames van La chimera in Italië, waar hij voor even net zo’n dwalers-bestaan leidde als Arthur. We kletsen over de films die hem inspireerden voor zijn rol, Arthurs grauwe linnen pak en het idee van vapes als 21ste-eeuwse relikwieën.
Wat maakte Lazzaro felice zo bijzonder dat je dacht: ik móét Alice een brief sturen?
‘Ik zag Lazzaro ’s avonds in de bioscoop toen ‘ie uitkwam, en de volgende dag ben ik meteen Corpo celeste en La meraviglie gaan kijken. Als het alleen Lazzaro was geweest had ik Alice trouwens ook een brief gestuurd, er zit iets in ál haar films. We groeien allemaal op met sprookjes en mythen. Ik hou van films, ik hou van arthouse, maar ik hou ook van iets als Dune, en ik ben groot fan van Pixar-films. Al die ervaringen zijn even waardevol en ze draaien allemaal om dat magische gevoel van een sprookje, waar een waarheid achter schuilgaat. Snap je? Het idee van die verhalen is dat ze een morele code met zich meedragen. Ze hebben een boodschap. Ik ben er vrij zeker van – ik hoop dat ik dit niet verkeerd heb – dat Alice niet religieus is, maar wel extreem spiritueel. Ik vond Lazzaro diep spiritueel, met zoveel hoop en geloof. Daar wilde ik meer van zien en deel van uitmaken.’
‘Aan het begin van onze samenwerking zei Alice tegen me dat Arthur niet vanuit de hemel gezonden is, iets wat je over Lazzaro wel zou kunnen zeggen. Arthur is een echt persoon. Dat was een van de belangrijkste dingen die ze me meegaf. Toch denk ik ook dat hij een soort geest is. Arthur zit tussen twee werelden in, zoals Alice’s films ook tussen werelden bewegen. Ze viert dat wat je niet ziet net zoveel als de dingen die je wel ziet. Ik kon aan haar films aflezen dat haar levensstijl lijkt op die van mij. Het klikte meteen tussen ons, we zijn nu hele goede vrienden.’
Maakte de samenwerking al die hoge verwachtingen ook waar?
‘Ze is nu als een zus voor me! Hopelijk gaan we nog heel veel films samen maken.’
**Arthur is een beetje een outsider in het groepje tombaroli. Hoe was dat als acteur, om als enige Brit de set op te wandelen? **
‘Ik voelde me wel de outsider omdat ik als enige geen Italiaans sprak. Ik was het aan het leren tijdens het filmen. De rest van de cast is heel internationaal: Lou, die Melodie speelt, is Frans, Carol Duarte is Braziliaans, de film zit vol met mensen die overal vandaan komen. Hélène Louvart, de cinematograaf, is Frans, het geluid werd gedaan door mensen van over de hele wereld. En Isabella Rossellini is natuurlijk héél Italiaans, maar ze woont in New York. Ik bleef ook een beetje op mezelf, ik wilde een afstand tot iedereen voelen. Je moet als kijker het gevoel krijgen dat Arthur een ander pad bewandelt dan de rest. Ik ben nu heel close met alle tombaroli, we zijn bevriend en appen elkaar, maar er was wel een afstand. Een afstand die ik wilde! Ik woonde tijdens het filmen in mijn kampeerbusje vlak buiten het dorp, en hield me wat afgezonderd. Het was belangrijk om me een outsider te voelen, omdat Arthur het ook is.’