Je ziet van bij het begin dat Luis (rol van Sergi López) zich niet in zijn element voelt. Wat wil je ook, hij is een traditionele man van middelbare leeftijd, en nu is hij samen met zijn jonge zoon Esteban op een rave in Marokko verzeild geraakt. Maar hij heeft ook een goeie reden: hij wil zijn dochter terugvinden, met wie hij al maanden geen contact meer heeft gehad. Hij heeft gehoord dat ze naar dat woestijnfeest getrokken is, maar niemand lijkt haar daar gezien te hebben.
Wanneer Luis een groepje travellers — rondtrekkende vrijbuiters die in de marge van de maatschappij leven — aanspreekt, vertellen die dat de jonge vrouw misschien naar een andere party is gegaan, dieper in de woestijn. Even later valt de politie binnen om de rave stil te leggen en de feestvierders naar huis te sturen, ook al omdat er intussen een oorlog is uitgebroken. Eerst rijdt Luis nog braaf mee in de colonne wagens, maar als hij ziet dat de trucks van de travellers het hazenpad kiezen, besluit hij om naar Esteban te luisteren en erachteraan te gaan. Het is het begin van een tocht die hun leven op alle vlakken zal veranderen.
De Spaanse cineast Oliver Laxe is al langer gefascineerd door het soefisme, de mystieke en meditatieve stroming binnen de islam. Sirāt, zijn vierde langspeelfilm na onder meer Mimosas en Fire Will Come, baadt ook in die spirituele sfeer. Het pleit echter voor Laxe dat hij zich niet laat verleiden tot oppervlakkige fraaie plaatjes met een pompende techno-score. Begrijp me niet verkeerd, Sirāt ziet er bloedmooi uit, ook door de adembenemende decors (woestijn, bergen) waartegen de film zich afspeelt. De muziek van de Franse componist/DJ Kangding Ray brengt je bovendien in een zalige trance.
Alleen vergeet Laxe niet om al zijn personages een eigen kleur en persoonlijkheid te geven, en om occasioneel ook een vleugje humor toe te laten, ook al wordt de toon gaandeweg abstracter. En wat gezegd van de gigantische schok die hij op een bepaald moment door het verhaal jaagt. Lang nadat de zaallichten weer zijn aangegaan, zindert die nog na.