De trailer van Babygirl, de zinnenprikkelende erotische A24-thriller van Halina Reijn, windt er geen doekjes om: This Christmas, get exactly what you want. In de film, die afgelopen zomer in premiere ging op het filmfestival van Venetië, lijkt CEO Romy (Nicole Kidman) op het eerste gezicht alles al te hebben. Ze runt een goedlopend bedrijf, zwemt in het geld, heeft een prachtig huis, eeuwige schoonheid en een charmant gezin. Het perfecte leven van de perfecte vrouw. Maar Romy is verre van bevredigd. Het ontbreekt haar namelijk aan een voor haar nogal essentieel element: een goed seksleven. Manlief Jacob (Antonio Banderas) is zich van geen kwaad bewust. Een vrijpartij voor het slapen gaan, een nachtkusje en meteen onder de wol, wat kan zijn vrouw nog meer willen? Nou lieverd, wat dacht je van een orgasme?
Als Romy op haar werk Samuel (Harris Dickinson) ontmoet, haar nieuwe stagiair, hebben de twee meteen een zinderende klik. In hun contact ontstaat ruimte voor Romy’s onbeantwoorde verlangens. Maar wat wil ze eigenlijk precies? Wat mág Romy van Samuel willen? Waar mag ze van zichzelf naar verlangen? Wat volgt is een gelaagd onderzoek naar machtsverhoudingen, communicatie en de gevolgen van wederzijdse instemming. Babygirl is een hot en grappig manifest tegen de orgasmekloof, waarmee regisseur Halina Reijn haar positie als a-list Hollywoodregisseur verder consolideert. We videobelden naar haar woonplaats New York en spraken Halina over haar artistieke visie, het volgen van je eigen intuïtie en het verschil tussen het maakproces in Nederland en in de VS.
Waar lag voor jou het zwaartepunt in deze film?
‘In de kern moest de film gaan over een vrouw die een reis maakt naar meer zelfacceptatie en zelfliefde, terwijl ze in een matrix gevangen zit, waardoor ze denkt dat ze een perfect wezen moet zijn, die iedereen aan het pleasen is behalve zichzelf. Ook wilde ik een vermakelijke, grappige film maken die je op het puntje van je stoel doet zitten. Eentje die heel sexy en prikkelend is, maar uiteindelijk wel een belangrijk thema aanstipt, namelijk feminisme. Die vrouwelijke blik en de vraag: wat is dat eigenlijk? Wie zijn we eigenlijk? Want we hebben nog helemaal geen idee. We hebben nog maar net stemrecht gekregen, dus we zijn nog zo ontzettend in de embryonale fase als het om feminisme gaat.’
Hoe pak je dat aan, die wisselwerking tussen humor en een serieuze boodschap?
‘Als actrice heb ik op het podium ontdekt dat ik het heel grappig vind om snel te schakelen, waardoor het bijna lijkt of de acteur uit de rol stapt, om daarna toch weer in het verhaal te duiken. In het echte leven zijn we ook de hele tijd aan het performen voor elkaar. Als mijn moeder nu binnenkomt, word ik een heel ander persoon dan wanneer ik met jou zit te praten. Als mijn buurman iets komt lenen, praat ik weer heel anders dan als ik mijn baas hier tegenkom. Ik vind het ook heel humoristisch dat we allemaal verschillende lagen hebben in onze identiteit. Dat wilde ik in deze film omarmen.’
‘Ik denk dat veel vrouwen zich in die gelaagdheid herkennen. Ze denken: ik moet de perfecte moeder, de perfecte echtgenote zijn. Ik moet het perfecte lichaam hebben en de perfecte vagina, maar ik moet ook de perfecte CEO zijn. Dat voelt heel performatief. En als Romy in de film seks heeft met Samuel, is het bijna een soort rare therapieruimte, waarin ze samen dingen uitproberen. Dat wilde ik heel letterlijk laten zien. Zo voelt seks voor mij altijd. Je probeert iets en dan voelt het heel gênant. En dan probeer je iets anders en dan lukt het opeens. Seks is geen Hollywoodfilm. Het is niet een mooi schilderijtje met prachtige filmmuziek. Het schokt en het gaat door. En dan vind je elkaar. Ik denk dat het menselijk maken van al die gedragingen veel herkenbaarheid oplevert en dat we daardoor ook moeten lachen. Je ziet een mens. Dat maakt dat het dichtbij komt en dat het soms ook ongemakkelijk is om naar te kijken.’