Review

Loveable: wanneer de liefde je een klap in het gezicht verkoopt

Ruben Nollet

Sprookjes blijven niet duren. Die harde waarheid staat in schril contrast tot de rozige verhalen over eeuwige liefde die de fictiewereld ons blijft opdringen. Betekent dit dat je je aan het begin van elke romantische relatie moet opmaken voor het onvermijdelijke einde? Natuurlijk niet. Maar het kan geen kwaad om jezelf eerst genoeg te doorgronden als je bepaalde onrealistische verwachtingen of destructieve automatismen wilt vermijden.

Daar wringt net het schoentje bij het hoofdpersonage uit het Noorse relatiedrama Loveable. Op haar 40ste heeft Maria (sterke vertolking door Helga Guren) al een woelig liefdesleven achter de rug, met tegenvallende resultaten. Haar huwelijk is op de klippen gelopen, haar ex gedraagt zich weinig verantwoordelijkheid, en haar tienerdochter lijkt alle schuld in haar schoenen te schuiven. De hemel klaart op wanneer ze op een feestje Sigmund ontmoet en halsoverkop verliefd wordt. En beter nog: de gevoelens zijn wederzijds.

De wolk waarop ze wandelt, en die we in een traditionele montage van gelukzalige flitsen te zien krijgen, verdampt echter. Zeven jaar later — de fameuze ‘seven year itch’ — heeft ze naast haar beide kinderen uit haar eerste huwelijk nog twee kinderen met Sigmund, en ze staat op het punt om in te storten. Haar eigen freelance carrière brandt nog slechts op een laag pitje, om niet te zeggen dat ze compleet uitgedoofd is. En Sigmund? Die is regelmatig weken van huis om zijn eigen loopbaan als muzikant te onderhouden. Het is een onhoudbare situatie en op een bepaald moment ontploft ze dan ook.

Loveable neemt geen blad voor de mond. De rauwe emoties, de bitse woordenwisselingen, de verscheurende pijn, de ontnuchterende realisaties, regisseur/scenarist Lilja Ingolfsdottir zegt de dingen zoals ze zijn. Of toch zoals hoofdfiguur Maria ze voelt. De vraag is namelijk hoe betrouwbaar zij is als verteller. Krijgen we alles te zien zoals ze echt gebeurd zijn, of zoals zij ze zich herinnert? Is Sigmund echt zo’n egoïstische en onvolwassen kerel, of is dat de conclusie die zij trekt? Zolang Maria de moed niet kan opbrengen om daar eerlijk over te zijn, zal ze nooit vinden wat ze zoekt, concludeert Loveable. Fijne film.

Loveable

Een vrouw die de veertig nadert, wordt geconfronteerd met de stille pijn van eenzaamheid en de druk om “genoeg” te zijn in een wereld die geobsedeerd is door verbondenheid.

Ruben Nollet