Review

La Petite Dernière: wat doe je wanneer je geloof en je seksualiteit clashen?

Ruben Nollet

Fatima staat op een keerpunt in haar leven, en niet alleen omdat ze haar laatste jaar middelbaar afwerkt en universitaire studies zal aanvatten. Als jongste uit een Algerijns-Frans gezin met drie dochters is ze altijd een beetje in de watten gelegd, maar los daarvan heeft niemand iets op haar aan te merken. Ze is sportief (voetbal is haar passie), ze is een goede en attente student, ze drinkt geen alcohol, en ze is een oprecht gelovige die met volle focus bidt.

En toch is er iets wat wringt. Als de jongen die ze haar lief noemt haar voorstelt om de volgende stap te zetten en een gezin te stichten, spreekt ze hem niet tegen, maar je voelt dat ze het achterste van haar tong niet laat zien. Wanneer iemand op school tijdens een verhitte discussie zegt dat ze eruitziet als een lesbienne reageert ze ongewoon agressief en gewelddadig. Het is duidelijk dat Fatima klem zit en bang is om zichzelf te zijn. De astma-aanvallen die ze geregeld krijgt, zijn daar enkel een ander symptoom van. Maar je eigen identiteit onderdrukken, doe je niet ongestraft.

La Petite Dernière is de derde langspeelfilm van Hafsia Herzi, die als actrice al het nodige succes heeft geoogst (zie onder meer_ La Graine_ et Le Mulet van Kechiche) en steeds meer laat zien dat ze ook als cineaste applaus verdient. In haar handen werkt dit verhaal evenzeer als pakkend intieme drama, sensueel romantische vertelling en aandoenlijk authentiek portret. De scènes met de klasmakkers op school, met moeder en zussen aan tafel thuis (en pa in de zetel), in de club waar Fatima zich toch leert loslaten, het komt allemaal even geloofwaardig over.

En dan is er nog de hoofdvertolking van Nadia Melliti, die nooit eerder voor een camera had gestaan en voor haar prestatie al meteen onderscheiden werd op het festival van Cannes. Die prijs is ook meer dan verdiend, want ze is verbluffend hoeveel ze uitdrukt met een minimum aan expressie. Haar Fatima houdt al haar emoties angstvallig binnen, maar Melliti speelt haar alsof ze elk moment kan exploderen. Imposant.

La Petite Dernière
Een jonge vrouw zit in de knoop met haar ontluikende seksualiteit, die volgens haar geloof verboden is. Terecht bekroond met de prijs voor beste vrouwelijke vertolking op het festival van Cannes.

La Petite dernière

Wanneer Fatima haar hechte familie uit de buitenwijken verlaat om filosofie te gaan studeren in Parijs, raakt ze klem tussen haar religieuze opvoeding en de vrijheid van het studentenleven in de stad.

Ruben Nollet

Laatste artikelen