Review

Mother: zo heb je Moeder Teresa nog nooit gezien

Ruben Nollet

Calcutta, augustus 1949. Teresa, Moeder Overste in het plaatselijke klooster van de Zusters van Loreto, is balletjes broodkruim aan het rollen. Die zal ze vervolgens uitdelen aan de straatarme en vaak doodzieke mensen in de buurt. We zien haar engelachtige gezicht in close-up, er rolt een traan over haar wang. En de soundtrack… is een elektrische gitaar?

De Macedonische cineaste Teona Strugar Mitevska windt er geen doekjes om: haar Mother mag dan wel over één van de beroemdste figuren van de 20ste eeuw gaan, een traditionele biopic is het allerminst. De film speelt voortdurend met beeld en geluid (je moet er bijvoorbeeld eens opletten waar de hoofden van de personages zich precies bevinden in het beeldkader). En Teresa krijgt al eens een nachtmerrie of een hallucinatie. Bovendien beperkt Mitevska de informatie over de persoonlijke geschiedenis van haar hoofdfiguur tot een strikt minimum en focust ze zich op één enkele — weliswaar belangrijke — week in Teresa’s leven.

Uiteindelijk vertelt Mother ook alles wat je moet weten over die legendarische vrouw, zelfs een pak meer dan je zou verwachten. Het icoon Moeder Teresa, het klein opgeschoten omaatje dat de Nobelprijs voor de Vrede kreeg en zich tomeloos inzette voor de haveloze en hongerige bevolking van India, hoeft Mitevska niet meer voor te stellen. Samen met haar Zweedse hoofdactrice Noomi Rapace (de Millennium-trilogie, Prometheus) graaft ze dieper in op die figuur en legt ze heel andere lagen van Teresa’s persoonlijkheid bloot.

Die zijn trouwens lang niet altijd even fraai. Zeker, Teresa is een vat vol liefdadigheid, weet perfect wat ze wil en laat zich niet ontmoedigen in een wereld (en een sector) die gedicteerd wordt door mannen. Maar ze heeft ook dictatoriale en egoïstische trekjes, ze laat haar ambities de bovenhand nemen en toont zich onverbiddelijk (om niet te zeggen wreed) als vrienden en collega’s haar principes in vraag stellen. De gedurfde manier waarop Mitevska haar Mother inpakt, gaat al eens over de schreef (‘Hard Rock Halleluja!’). Maar het portret dat ze van Moeder Teresa schetst, blijft daarom niet minder hangen.

Mother
Regisseur Teona Strugar Mitevska en actrice Noomi Rapace kneden het icoon Moeder Teresa om tot een complexe vrouw, niet altijd even aangenaam maar des te menselijker. Eén van de meest opvallende films op het recente festival van Venetië.

Ruben Nollet

Laatste artikelen